نرم افزار ردیابی محصول مبتنی بر بارکد

نرم افزار ردیابی محصول چیست؟

اصولا ردیابی و رهگیری محصول در خط تولید به منظور شناسایی و ثبت رویداد هایی است که برای آن محصول تولیدی در فرآیند تولید اتفاق افتاده است.


روشهای جاری کنترل و ردیابی محصول در شرکتها

هر صنعتی بسته به نوع کار و چرخه تولید محصول از سیستم ردیابی و شناسایی خاصی استفاده می کند و در نهایت گزارشات جامعی از تولید ارائه می دهد.

در کارخانه های پیشرفته این کار بصورت دستی و در فرم های مخصوص انجام میگیرد در این فرم ها اطلاعات خاص آن مرحله از تولید بهمراه چک لیست هایی که در آن کاربر آن مرحله از خط تولید پر میکند و در نهایت این اطلاعات بسته به نوع ردیابی طراحی شده در خط تولید جمع آوری میگردند و در بهترین حالت واحد سنجش و ارزیابی خط تولید از نوع روند کار اطلاعاتی استخراج میکند که در خوش بینانه ترین حالت منجر به سیستم برنامه ریزی تولید پیشرفته میگردد.

از آن جایی که این اطلاعات بسیار زیاد می باشند دسته بندی و آمارگیری آن بسیار سخت و در برخی مواقع حتی امری ناممکن است به همین منظور نرم افزار هایی جهت ردیابی خط تولید طراحی شده اند که با تعریف آن خطوط تولید در نرم افزار بهمراه ویژگی های هر خط تولیدی امکان رهگیری و ردیابی را فراهم می آورد.

نرم افزار ردیابی و شناسایی
ایستگاه های ردیابی و شناسایی محصول

در ایستگاه های مختلف کارهایی روی یک قطعه انجام میگردد و این ایستگاه ها بصورت متوالی بوده و کاربر هر خط بعد از انجام کار بر روی قطعه مورد نظر آن را بر روی نوار نقاله گذاشته و ایستگاه بعدی یک سری چک لیست ها را پر کرده و کار مورد نظر را بر روی آن قطعه انجام می دهد هر ایستگاه متناسب با وضعیت کاری خود اعمالی را انجام می دهد و اطلاعات آن ایستگاه را ثبت می نماید بدین ترتیب چندین محصول با شرایط متفاوت از ایستگاه ها تولید میگردند و در ایستگاه پایانی تشکیل محصول نهایی را می دهند هر ایستگاه کاری محصولی را تولید می نماید که به آن محصول نیمه ساخته می گویند.

یک محصول نهایی ترکیبی از چندین محصول نیمه ساخته و قطعات می باشد.در این بین در هر ایستگاه ضایعات و خرابی هایی اتفاق می افتد که هر ایستگاه آن را ثبت می نماید و مسئول کنترل کیفی با توجه به اطلاعات ثبت شده در ایستگاه های مختلف و چک و بررسی آن قطعه اقدام به تایید یا رد آن می نماید.

در مثال بعدی کارخانه چرم مصنوعی را در نظر بگیرید که بعد از تولید محصول خام آماده شکل دهی چاپ و خورد شدن و بسته بندی است هر کدام از این ایستگا ها کار خاصی را انجام می دهند.

در ایستگاه اول محصول خام نیمه ساخته در جامبو های 450 متری 700 کیلویی بصورت رول کاغذی پیچیده و آماده میگردد و توسط کاربر خط مشخصات همراه با اطلاعات وزن و متراژ ثبت می شده  و بسته به نوع سفارش و عملیات مورد نظر ایستگاه بعدی شناسایی میگردد و این محصول به فرض مثال به ایستگاه چاپ منتقل میگردد.

در این ایستگاه محصول خام نیمه ساخته از زیر غلطک چاپ عبور داده می شود و نقشی بر روی آن زده می شود.کاربر این ایستگاه در نهایت نیز اطلاعات وزنی و متراژ محصول نیمه ساخته را ثبت می نماید ایستگاه بعدی امبوس می باشد که ضخامت مورد نظر سفارش تنظیم می گردد بعد از اتمام این مرحله نیز اطلاعات وزن و متراژ خط تولید ثبت میگردد در نهایت به واحد بسته بندی انتقال پیدا میکند و بسته به نوع سفارش و متراژ طاقه ها جنس خورد میگردد و در طاقه های 40 متری با وزن 25 کیلو بطور مثال بسته بندی می شود این رول های 40 متری طاقه ای محصول نهایی است.

حال ما محصولی را تولید کرده ایم که از ایستگاه های متفاوتی عبور کرده و کاربران زیادی در تولید آن دخالت داشته اند.میخواهیم از ابتدا و انتها عملیات مورد نظر را شناسایی و میزان هدر رفت محصول و ضایعات را شناسایی نماییم و بسیاری از گزارشات متنوع و موثر در تصمیم گیری را می توان استخراج نمود.

این مراحل را ردیابی خط تولید می نامند که اصولا یکی از مهمترین و حساس ترین بخش های تولیدی یک کارخانه می باشد.

امنیت سیستم

  • ذخیره سازی تمامی فعالیت های کاربران درlog سیستم (تاریخ ،ساعت ،شرح فعالیت و…)
  • تمامی امکانات برنامه براساس مجوز های دسترسی قابل انجام می باشد.
  • تعریف کاربران در سطوح دسترسی مختلف
  • کاهش بار مسئولیت کاربران سیستم و امکان مکانیزه کردن تمامی فعالیت ها و فرایندهای موجود
  • امکان قفل کردن تمامی اسناد مربوط به یک تاریخ ،جهت جلوگیری از حذف ،ویرایش ،اضافه و…
  • بکاپ گیری اتوماتیک از بانک اطلاعات به صورت روزانه

کاربرد این نرم افزار در مجموعه هایی مانند شرکت های خودرو ساز، تولید کننده قطعات خودرو، لوازم خانگی، تجهیزات برقی، دیزل ژنراتور، آسانسور، پله برقی و … همچنین مجموعه های بزرگ مونتاژ کننده لوازم و تجهیزات قابل استفاده میباشد.

به عنوان مثال این سیستم میتواند شرایطی را فراهم آورد تا در صورت هر گونه مشکل در دستگاه تولید شده، ردیابی تمام قطعات تامین شده و حتی پرسنل و ماشین آلاتی که به هر شکل در تولید این محصول نقش داشته اند، بررسی و علت اصلی مشکل را بررسی نمایند.